Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Praha řeší výši jízdného, nový systém na vydávání karet i novou kartu místo Opencard
Praha řeší výši jízdného, nový systém na vydávání karet i novou kartu místo Opencard
Úterý, 26. leden 2016 07:30

Pražští radní řeší v současné době jak výši jízdného - údaje o prodeji jízdného potvrzují, že zlevnění ročního kuponu byl správný krok, tak systém, díky němuž postupně dojde k náhradě dosavadního řešení na vydávání karet dodaného společností EMS, která se na provozování nového systému podílet nebude. Novinkou bude také nová karta s pracovním názvem Lítačka, která stávající Opencard postupně nahradí.



Zlevnění ročního kuponu byl správný krok, počet prodaných ročních kuponů se zvýšil o 115 tisíc

Údaje o prodeji jízdného pražského Dopravního podniku za rok 2015 potvrzují, že zlevnění ročního kuponu na 3.650 Kč byl správný krok, který měl za důsledek zvýšení počtu prodaných ročních kuponů o 115 tisíc oproti předchozímu roku. „Pražané jeví o roční kupon obrovský zájem, což mne velmi těší a věřím, že tento zájem bude ještě narůstat,“ prohlásil náměstek pro oblast dopravy Petr Dolínek, který chce sníženou cenu za roční jízdné udržet i do budoucna.

Zlevnění ročního kuponu se zatím oproti předpokladům negativně neodrazilo v příjmech Dopravního podniku. Ten za loňský rok za jízdné utržil 4,387 miliard korun, což je oproti předcházejícímu roku nárůst o téměř 43 milionů korun. Pro plné hodnocení dopadu do tržeb a počtů prodaných jízdenek jednotlivých druhů bude ale zásadní až období k 1. 7. 2016, spíše však celý rok 2016.

„V tuto chvíli jsem zadal společnosti ROPID, aby připravila návrh nového tarifu, až ho obdržím, tak bude na politickém rozhodnutí, jak případně hýbat s cenami. Podle mé představy by měly vzniknout nové varianty jízdného, které budou výhodnější například pro rodiny s dětmi. Naopak hledáme možnosti v úpravě tarifu u krátkodobých kuponů např. jednodenních či třídenních, které jsou v porovnání s okolními evropskými metropolemi výrazně podhodnoceny. Zároveň jasně říkám, že hodlám vedle ročního jízdného udržet i cenu základní jízdenky ve výši 24 korun,“ prohlásil Dolínek.

Ten hodlá zároveň zlepšit i celý odbavovací systém pro cestující. „Jsem přesvědčen, že je třeba systémové změny u prodeje jízdních dokladů. Musíme se podívat na kanály, kterými jsou jízdní doklady prodávány, na jejich efektivitu, náklady apod. Proto chci udělat výběrové řízení na společnost, která provede audit systému prodeje jízdních dokladů a zároveň navrhne kompletní nový systém tak, aby to bylo přívětivější pro cestující a zároveň ekonomicky výhodnější pro Prahu,“ uzavřel Dolínek.


Praha spouští vlastní systém na vydávání Opencard a plánuje novou kartu s pracovním názvem Lítačka, která stávající Opencard postupně nahradí

Vedení Prahy připravilo vlastní systém, díky němuž postupně dojde k náhradě dosavadního řešení na vydávání karet dodaného společností EMS, která se na provozování nového systému podílet nebude. Novinkou bude také nová karta s pracovním názvem Lítačka, která stávající Opencard postupně nahradí.

„Připravili jsme vlastní řešení, které je levné, spolehlivé a především budeme jeho provozovatelem my sami,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová s tím, že držitelů Opencard se přechod vůbec nedotkne. Náklady na pořízení nového řešení nepřekročí 6 milionů korun, a to včetně nákupu techniky a vybavení, které je k provozu nutné. „Pohybujeme se v naprosto jiných řádech, než jak tomu bylo doposud. Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajícího řešení,“ dodává primátorka.

Praha tak výrazně ušetří i na měsíčních nákladech. Nový systém si bude provozovat sama, respektive prostřednictvím městské firmy Operátor ICT, a to bez nutnosti platit jakékoliv měsíční paušály či jiné pravidelné platby.

V tuto chvíli se již spouští testovací provoz a během února Praha na nový systém přejde definitivně.

S novým systémem na vydávání karet se také připravuje nová karta pro předplacené jízdné s pracovním názvem Lítačka, se kterou by Pražané mohli jezdit od poloviny roku 2016. Ta má do budoucna zcela nahradit Opencard.

„Je to jeden z důležitých kroků, kterým postupně dojde k vyřešení problému Opencard,“ říká Adriana Krnáčová a zároveň mluví o chystané novince PragueMarket: „Nyní intenzivně pracujeme na projektu PragueMarket, což je jednoduché a levné řešení, které Pražanům umožní platit kromě MHD i jiné služby, například poplatky za psy, vodné a stočné nebo poplatek za odpad, a to vše na jednom místě a pohodlně z domova,“ uzavírá primátorka.

Prezentace: Nový systém pro vydávání čipových karet




Zdroj a foto: Praha.eu




(zem)



Praha řeší výši jízdného, nový systém na vydávání karet i novou kartu místo Opencard