Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Při rekonstrukci lanové dráhy na Petřín sehrál významnou roli jeřáb
Při rekonstrukci lanové dráhy na Petřín sehrál významnou roli jeřáb
Neděle, 24. leden 2016 07:48
Při rekonstrukci lanové dráhy na Petřín sehrál významnou roli jeřáb

Lanová drána na pražský Petřín prochází od září loňského roku rozsáhlou rekonstrukcí. I díky mrazivému počasí se daří dodržet časový harmonogram, ke kterému mimo jiné přispělo usazení posledního nosníku nového železobetonového mostu ve stanici Nebozízek. Klíčovou roli při rekonstrukci mostu sehrál jeřáb, který je svou hmotností druhým největším v České republice.


Nosná konstrukce mostu bude nově tvořena 16 díly mostovky upravenými pro potřeby lanové dráhy, přičemž hmotnost jednoho nosníku dosahuje zhruba 20 tun. Právě kvůli hmotnosti jednotlivých nosníků a délce stavby bylo třeba využít téměř stotunový jeřáb. Nové rozpětí mostu bude činit deset až dvanáct metrů, délka mostu dosáhne přibližně 89 metrů. Po ukončení prací jeřábu byl zahájen nájezd vozidel s dalšími částmi lanové dráhy, včetně nového nástupiště i schodiště.


lanovka-petrin_rekonstrukce_03 Jeden z největších mobilních jeřábů o hmotnosti 96 tun, vyjel na pražský Petřín v noci 18. ledna tak, aby nedošlo k omezení provozu MHD a automobilové dopravy. Pro nájezd jeřábu bylo nutno vyčkat na panující mrazivější počasí, které zajistilo zpevnění příjezdové cesty v parku. Cesta vzhůru mu trvala přibližně 1,5 hodiny. Svůj úkol úspěšně dokončil v pátek 22. ledna.


„Je vždycky dobré slyšet, že se při jakékoli rekonstrukci daří dodržovat časový i finanční harmonogram. Pevně věřím, a udělám pro to maximum, že se to v Praze stane pravidlem. Je to samozřejmě dobrá zpráva i pro všechny fanoušky lanovky na Petřín, že ji budou moci od jara opět plně využívat,“ řekl Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky.


„Rekonstrukce zajistí větší stabilitu a bezpečnost. Nová mostní konstrukce bude odlehčena a podpěry budou lépe fixované do svahu. Celkové náklady na rekonstrukci nepřesáhnou 24 milionů korun. Dokončení opravy předpokládáme ve druhé polovině března letošního roku,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš.


K zastavení provozu lanovky a zahájení rekonstrukce vedlo špatné podloží, kvůli kterému se původní most pohyboval směrem ke stanici Újezd a mírně se nakláněl směrem ke Smíchovu. V současné době jsou hotové všechny bourací práce a do svahu zafixované podpěry. Proces je v souladu s harmonogramem připraven na pokládání již hotových mostních prefabrikátů.


Kromě mostu se pracuje také na osvětlení a provedení pravidelné revize dráhy i vagónů, kde budou vyměněny podlahy a upraven vnější lak. Současná výluka lanové dráhy Petřín je ojedinělá svou délkou a rozsahem oprav. Znovu by se měla lanovka rozjet ve druhé polovině března letošního roku.


Po rekonstrukci mostu by měla být lanovka spuštěna v letním jízdním řádu, tedy v intervalu 10 minut. Doba jízdy jednoho spoje lanové dráhy na Petřín je 5 minut, včetně odbavení cestujících ve stanici Nebozízek. V případě většího zájmu cestujících Dopravní podnik standardně vypravuje jízdy nad rámec schváleného jízdního řádu.


Foto a zdroj: DPP

(ewe)



Při rekonstrukci lanové dráhy na Petřín sehrál významnou roli jeřáb